21 Ιουν 2014

Κωμικοτραγική η ΝΕΡΙΤ και στον πολιτισμό


Του Θ.Συμβουλόπουλου *

Είναι γνωστό για όσους έχουν γνώση της πραγματικότητας και σώας τας φρένας, οτι η ΕΡΤ δεν έκλεισε για τους λόγους που επικαλέστηκε η κυβέρνηση των εθελόδουλων τον Ιούνη του 2013. Η εταιρεία ήταν και κερδοφόρα, και επιτελούσε όσο της επιτρεπόταν από την κρατική παρέμβαση, τον ιδρυτικό της νόμο (1730/1987)  Το άντρο της αδιαφάνειας που προφασίστηκε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σ.Κεδίκογλου, υπήρχε μόνο στο βαθμό που αυτός και το συνάφι του, το χρησιμοποιούσαν προς όφελος των δικών τους χειραγωγήσεων και μεθοδεύσεων. Εξ’άλλου το ίδιο συνάφι είναι αυτό που ξαναέστησε την ΝΕΡΙΤ με πλήρη αδιαφάνεια, χρησιμοποιώντας τους ίδιους ανθρώπους που εκπροσωπούν το μακρύ χέρι της κάθε κρατικής εξουσίας. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν.
Η ΕΡΤ εντάσσεται στο σχέδιο πλήρους αποδόμησης του ελληνικού κράτους, στο βαθμό που αυτό λειτουργούσε, τύποις  έστω, ως συγκροτημένο υποκείμενο. Εντάσσεται στην γενική κατεδάφιση του κράτους δικαίου, των κοινωνικών παροχών, της παιδείας, της υγείας, των ενόπλων δυνάμεων, και κυρίως στο σμπαράλιασμα ακόμη και αυτής της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας της μεταπολίτευσης. Και αυτό γιατί η λογική των αγορών και του χρηματοπιστωτικού συστήματος στην δαιμονική τους προέκταση, δεν ανέχονται συγκροτημένα κράτη, εθνικά κοινοβούλια, θεσμούς, κατακτημένα με αγώνες δικαιώματα, έστω και με την στρεβλή και παροχυμένη συγκρότηση που τους είχε επιτραπεί ή είχαν καταφέρει να θεμελιώσουν.  

 Ενα από τα κύρια σχέδια κατεδάφισης, που στοχεύει... στην ηθική και συναισθηματική αποχαύνωση των πολιτών, με την έννοια του ρόλου μας ως πολίτες στο κοινωνικό γίγνεσθαι, είναι και η επίθεση στην τέχνη, στον πολιτισμό, ως βασικά στοιχεία ανάπτυξης και ενδυνάμωσης της κριτικής σκέψης, του συλλογικού μοιράσματος αξιών,  της πολιτιστικής κληρονομιάς ντόπιας και παγκόσμιας, και της συνταγματικής υποχρέωσης δημόσιας παροχής τους, από φορείς όπως οι δημόσιες ραδιοφωνίες.  Αυτόν τον ρόλο εξυπηρετούσαν τα Μουσικά Σύνολα στην ΕΡΤ, και σε όλες τις δημόσιες  ραδιοφωνίες στην Ευρώπη και ανά τον κόσμο που υπάρχουν μουσικά σύνολα

Με την κατάργηση της ΕΡΤ, καταργήθηκαν και  αυτά.  Χωρίς καμμία λογική, χωρίς συγκεκριμένη αιτιολογία, μόνο με την λογική του χασαπομάχαιρου που δεν καταλαβαίνει από ραχοκοκαλιές.  Χαρακτηριστικές είναι οι ατάκες που διέρευσαν από το Μαξίμου εκείνη την εποχή:  μα τι είναι αυτά τα Μουσικά Σύνολα ρε παιδιά;

Στην θέση τους σήμερα, στο μόρφωμα της ΝΕΡΙΤ, που ούτε η EBU (Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ενωση) δεν δέχεται ακόμα ως μέλος της,  πρόθυμοι σπεκουλαδόροι, αναλαμβάνουν να εξυπηρετήσουν την όποια προσωπική τους φιλοδοξία, επενδύοντας στα συντρίμια της κατεδάφισης της κληρονομιάς μας,  και στην νεόκοπη συμπεριφορά του επαίτη στον κόσμο της εργασίας, επιχειρώντας να ξαναστήσουν κάποια... μουσικά σύνολα.  Χωρίς ουσιαστικό σχεδιασμό, χωρίς όραμα, αφού αναγκαστικά εκτρέπονται της αρχικής επιταγής για την ύπαρξή τους. Και πως να μην εκτρέπονται, όταν το μέτρο για την οργάνωσή τους δεν είναι άλλο από το στυγνό οικονομοτεχνικό – τοκογλυφικό κριτήριο, αυτό της σχέσης δανειστών οφειλετών, της επιταγής δηλαδή του παγκόσμιου νόμου της αγοράς. Της νέας παγκόσμιας οικονομίας της ρευστοποίησης κινητών και ακίνητων, πνευματικών και υλικών αξιών. Βασικό του θύμα ο πολιτισμός.
Οι εργολάβοι της τέχνης εγκαταστημένοι χρόνια στην πατρίδα μας, αδημονούν να επενδύσουν στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται με τις ευλογίες του κράτους. Η εμπορευματοποίηση και ο τραπεζικός δανεισμός για την παραγωγή πολιτισμού στο σικάτο νεοσκυλάδικο ακροατήριο, αναμένεται να θριαμβεύσει. Η επαφή με την βάση της κοινωνίας, στο επίπεδο της παίδευσης του λαού μας αποτελεί ευσεβή πόθο.  Οπως ακριβώς συμβαίνει με την δυνατότητα μας να έχουμε πρόσβαση στη δημόσια υγεία. Δηλαδή καθόλου. Μόνο αν έχεις χρήματα.

Είναι όμως κωμικοτραγικός ο τρόπος με τον οποίο η ΝΕΡΙΤ και οι καλλιτεχνικοί της σύμβουλοι, αναλαμβάνουν να δικαιολογήσουν το έγκλημα. Ούτε σε αυτό δεν είναι καλοί. Υποτιμούν δε τόσο την νοημοσύνη μας, που πραγματικά αμφιβάλεις σοβαρά πλέον αν το κάνουν επίτηδες, ή τελικά το μορφωτικό τους επίπεδο είναι εντελώς για πέταμα. Προσωπικά πιστεύω πως είναι ένα μείγμα ξεδιαντροπιάς, αμορφωσιάς και πλήρους αναλγησίας. Ανακαλύπτει επίσης κανείς, πως η παραπληροφόρηση και η λογική του κάλπικου προπαγανδιστικού πονήματος, δεν λειτουργεί μόνο στον απλό κόσμο, αλλά επιχειρείται και λειτουργεί και εντός κοινοβουλευτικής διαδικασίας.

Ιδού λοιπόν!

Τρία μουσικά σύνολα θα συγκροτηθούν στο πλαίσιο της ΝΕΡΙΤ, όπως αναφέρεται σε έγγραφο της Νέας Ελληνικής Ραδιοφωνίας, Ίντερνετ & Τηλεόραση ΑΕ, που διαβιβάστηκε στη Βουλή από την υφυπουργό παρα τω πρωθυπουργώ και υφυπουργό Μέσων Ενημέρωσης Σοφία Βούλτεψη.  Η κυρία « Εντάξει το μαλλί;» που η κουλτούρα και η κατάρτισή της, δεν της επιτρέπουν να γνωρίζει ούτε τι σημαίνει  EBU, βλέπε δήλωσή της στην ΕΡΤ τον Ιούνιο του 2013,  διαβίβασε το έγγραφο έπειτα από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής της ΔΗΜΑΡ Γιώργος Κυρίτσης, για τα μουσικά σύνολα της ΝΕΡΙΤ.

Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «προβλέπονται 70 μουσικοί για τη συμφωνική ορχήστρα και, όπως επισημαίνεται, «ο αριθμός αυτός δεν είναι από τους μεγαλύτερους αναφορικά με τη διεθνή πραγματικότητα. Όμως, υπάρχουν και μεγάλες ορχήστρες με αυτό τον αριθμό όπως η PHILARMONIA ORCHESTRA (72 μουσικοί)». Προβλέπεται επίσης «χορωδιακό σύνολο 30 χορωδών που είναι ένα λογικό μέγεθος χορωδίας, όχι μεγάλης αλλά αποτελεσματικής». Αναφέρεται ενδεικτικά ότι «το χορωδιακό σύνολο The singers του BBC έχει 21 χορωδούς».
Η ορχήστρα ποικίλης μουσικής προβλέπεται να αποτελείται από 10 άτομα, «η λογική εδώ έχει να κάνει με ρεπερτόριο Jazz (5 άτομα), ελληνικής μουσικής (5-6 άτομα) και ελαφράς (8-10 άτομα). «Φυσικά η δυνατότητα διεύρυνσης των συνόλων θα εξαρτηθεί και από την εν γένει οικονομική δυνατότητα του οργανισμού» αναφέρεται στο έγγραφο της ΝΕΡΙΤ.»
Σύνολο καλλιτεχνών 110.

Παραθέτω παρακάτω πραγματικά νούμερα των ορχηστρών ξένων εθνικών ραδιοφωνιών καθώς και τις πηγές τους προς αποκατάσταση της αλήθειας και αποκαθήλωσης της παραπληροφόρησης.

Το γνωστό  ΒΒC που το πρότυπό του τόσο ευλαβικά επικαλούνται  οι υπεύθυνοι για την δημιουργία της ΝΕΡΙΤ περιέχει 8 Μουσικά Σϋνολα. Πιο συγκεκριμένα 5 ορχήστρες και 3 χορωδίες. Αναλυτικά:
1. Την BBC Symphony Orchestra που αποτελείται από 90 μουσικούς
2. Την  BBC National Orchestra of Wales με 79 μουσικούς. http://www.bbc.co.uk/programmes/profiles/3YV0XMLfSTrsrtT8PdfYPNV/about-the-orchestra

3. Την  Scottish Symphony Orchestra με 78 μουσικούς. http://www.bbc.co.uk/programmes/profiles/31Zv2Tzh2SvB4kk0l7lzTdR/about-the-orchestra
4. Την BBC Concert Orchestra που αποτελείται από 52 μουσικούς και ρεπερτόριο ποικίλης μουσικής. http://www.bbc.co.uk/programmes/profiles/2KnLbx1vwdq0yDQ3rV2lwZ3/about-the-orchestra
5. Την  ΒΒC Philarmonic με 90 μουσικούς http://www.bbc.co.uk/programmes/profiles/1jdlh7B05gZQ5Kqk93xl90/about-the-orchestra
6. Την BBC Symphony Chorus που αποτελείται από 234 χορωδούς.
7. Την BBC National Chorus of Wales με πάνω από 150 χορωδούς.
8. Την BBC Singers με 21 χορωδούς με ειδικότητα μόνο στην σύγχρονη μουσική του 20ου και 21ου αιώνα. Αυτήν την χορωδία επικαλέστηκαν οι δημιουργοί της νέων μουσικών συνόλων της ΝΕΡΙΤ για να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα.
Μς άλλα λόγια το πρότυπο του BBC έχει στις τάξεις του 794 καλλιτέχνες εκ των οποίων οι 389 μουσικοί και οι 405 χορωδοί.

Πάμε παρακάτω!!

Οι ορχήστρες ραδιοφωνίας της Γερμανίας.
1. H Bavarian Radio Symphony Orchestra αριθμεί 114 μουσικούς. http://www.br.de/radio/br-klassik-english/symphonieorchester/all-members-symphonieorchester100.html
2. Η Bayerrichen Chor Rundfunks, xορωδία αριθμεί 46 χορωδούς. http://www.br.de/radio/br-klassik-english/br-chor/choir/members-chor-overall100.html
3. Η Munich Radio Orchestra αριθμεί 64 μουσικούς.
4. Η Berlin Radio Orchestra αριθμεί 108 μουσικούς.
5. Η Deutsche Radio Philarmonie αριθμεί 101 μουσικούς.
Συνολικά στην Γερμανία υπάρχουν 17 ραδιοφωνικές ορχήστρες (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_radio_orchestras#Germany) εκ των οποίων 2 συγχωνεύτηκαν (η Stutgart Radio Symphony Orchestra  με την SouthWest German Radio Symphony Orchestra) κρατώντας όμως σχεδόν το σύνολο των καλλιτεχνών τους.

Στην Γαλλία η  ραδιοφωνία περιλαμβάνει 4 μουσικά σύνολα εκ των οποίων 2 ορχήστρες και 2 χορωδίες. Συγκεκριμένα:
1.  Την  Orchestre National de France που αριθμεί 116 μουσικούς.
2.  Την  Orchestre Philarmonique de Radio France με 142 μουσικούς.
3.  Την  Choeur de Radio France με πάνω από 100 χορωδούς.
4.  Την  Matrise de Radio France παιδική χορωδία.


Στην Ολλανδία η Netherlands Radio Symphony Orchestra αριθμεί 104 μουσικούς.
Η Netherlands Radio Choir αριθμεί πάνω από 80 χορωδούς.


Στην Δανία η Δανέζικη ραδιοφωνία περιλαμβάνει 6 μουσικά σύνολα 3 ορχήστρες και 3 χορωδίες.
Αναλυτικά :
1.  Την  Danish National Symphony Orchestra με 104 μουσικούς.
2.  Την  Danish National Chamber Orchestra με  37 μουσικούς.
3.  Την  Danish Radio Big Band  με  19 μουσικούς.
4.  Την  Danish National Vocal Ensemble με 18 χορωδούς.
5.  Την  Danish National Concert Choir με 75 χορωδούς.

6.  Την Danish National Girls Choir + the Choir School με 36 χορωδούς.

http://www.dr.dk/Koncerthuset/english/the-danish-national-symphony-orchestra.htm

Σύνολο καλλιτεχνών  289 καλλιτέχνες.

 

Στην Φιλανδία η Finnish Radio Symphony Orchestra αριθμεί 96 μουσικούς

http://yle.fi/aihe/rso-english/orchestra


Στην Τσεχία η Prague Radio Symphony Orchestra αριθμεί 109 μουσικούς.

 

Ανάλογες είναι και οι ορχήστρες και χορωδίες όλων των ευρωπαϊκών και όχι μόνο χωρών, όπου σχεδιάζεται η λειτουργία τους,  με γνώμονα τον πολιτισμό και την εξυπηρέτηση της μουσικής καλλιτεχνικης δημιουργίας από την προκλασική έως την σύγχρονη παράδοση και πραγματικότητα.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι καμμία ραδιοφωνία που σέβεται τον εαυτό της και υποχρεώνεται να ιδρύσει μουσικά σύνολα, δεν καταφεύγει σε τέτοιου είδους πρακτικές. Ολες οι συμφωνικές ορχήστρες που φτιάχνονται για να εξυπηρετήσουν το κλασικό ρεπερτόριο αριθμούν το λιγότερο 90-92 μουσικούς. Από εκεί και πέρα όλες οι υπόλοιπες ορχήστρες με τα διαφορετικά επώνυμα όπως Philarmonia, Chamber, Concert, Big Band κ.α. φτιάχνονται για να εξυπηρετήσουν διαφορετικά είδη μουσικής, από την μουσική δωματίου, έως ευρύτερα μουσικά ιδιώματα, και δομούνται ανάλογα με αυτό. Επομένως η σύγκριση πρέπει να γίνεται ανάμεσα σε συγκεκριμένα είδη ορχηστρών και όχι όπως μας καπνίσει.

Τελειώνοντας,  δεν εκπροσωπώ την λογική της μοντελοποίησης άλλων προηγμένων συστημάτων παροχής πολιτισμού. Είμαι υπέρμαχος της ανάδειξης των ιδιαιτεροτήτων και των προσήμων από την πλευρά των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, που χαρακτηρίζουν την πορεία και την νέα κατεύθυνση που θέλει να δώσει κανείς στον τόπο του.
Στο πεδίο του πολιτισμού είναι αμέτρητες οι φορές που διαισθανόμενοι τον κίνδυνο, εμείς οι απλοί εργάτες της παραγωγής του, καταθέσαμε προτάσεις και ιδέες για τον τρόπο που σκεφτόμασταν να θωρακίσουμε αυτή την λογική. Αμεσα υλοποιήσιμες. Εκεί που δρούσαμε και μπορούσαμε να τις εφαρμόσουμε.
Σήμερα πληρώνουμε όλοι,  και αυτοί που αντισταθήκαμε και αυτοί που αδιαφόρησαν, τα αποτελέσματα της ασυδοσίας του συστήματος που δεν νοιάζεται τις αξίες. Δεν νοιάζεται πλέον ούτε για την ίδια την ανθρώπινη ζωή.

Πολύ σκληρό το τίμημα. Οσοι δώσανε μάχη είναι σίγορο πως την χάσανε.

Ο πόλεμος όμως συνεχίζεται, κι είμαστε ακόμα ζωντανοί.


*Ο Θεμιστοκλής Συμβουλόπουλος είναι πρώην εργαζόμενος στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, και μέλος του Οργανωτικού Γραφείου του ΕΠΑΜ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου